Palvelulupaus on lunastettava joka päivä

”Työtä tehdään muita varten ja muiden kanssa.”

Ilkka Saarisen lausahdus on peräisin Hervannan Sanomien haastattelusta vuodelta 2014. Se kuvaa hyvin Saarisen ajattelua: yhteistyö on voimaa sekä isännöintialan toimijoiden kesken että taloyhtiöiden arjessa. Haastattelu tehtiin Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:n 10-vuotispäivän kynnyksellä Saarisen täyttäessä samoihin aikoihin 50 vuotta.

Hervannan kupeesta Viialasta kotoisin oleva Ilkka Saarinen tuli alalle 22-vuotiaana ylioppilasmerkonomina ja opiskeli isännöitsijäksi työn ohessa. Ja oppia ikä kaikki: vuonna 2011 hän täydensi osaamistaan valmistumalla rakennusinsinööriksi.

Pääkaupunkiseudulla alkanut ura jatkui kotiseudulla Tampereella vuonna 1989, kun Saarinen valittiin isännöitsijäksi Hervannan Huoltoon. Sen jälkeen hän työskenteli Hervannan Isännöitsijätoimistossa, kunnes ryhtyi yrittäjäksi vuonna 2004.

Järjestötyö on ollut Saarisen sydäntä lähellä vuosikymmeniä. Vuonna 2003 hänet palkittiin valtakunnallisella Vuoden isännöitsijä -tittelillä. Kiinteistöneuvoksen arvonimi hänelle myönnettiin 2017.

Laadukkaan isännöinnin puolesta

Vuonna 2010 Hervannan Isännöitsijätoimisto fuusioitiin Isännöinti Ilkka Saariseen. Yritys on kasvanut tasaisesti kuluvalla vuosikymmenellä. Nykyään sen asiakkaana on yli kaksisataa asunto- ja kiinteistöosakeyhtiötä.

Isännöinti Ilkka Saarisella työskentelee 30 kiinteistöalan osaajaa, jotka tarjoavat kattavasti hallinnollisen ja teknisen isännöinnin sekä taloushallinnon palveluja.

Osaamisen kehittäminen ja uusien työvälineiden käyttöön ottaminen ovat yrityksessä korkeassa kurssissa. Viime vuosina on suunnattu erityistä huomiota työn ja palvelujen digitalisointiin. Asiakkaalle tämä näkyy esimerkiksi siten, että asiakas halutessaan saa palvelua toimistolla tai hän voi hankkia vastauksia ketterästi chatilla tai sähköpostilla.

Lähellä, paikallisesti

Yritys erottuu valtavirrasta myös paikallisuudella ja omistajavetoisuudella. Ketjuihin kuulumattomuus pitää toiminnan notkeana ja antaa valmiudet reagoida asiakastarpeisiin nopeasti.

Yritys erottuu edukseen myös mittaamalla asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyttä säännöllisesti. Viimeisin, syksyllä 2018 valmistunut asiakastyytyväisyyskysely antoi mainiot arviot: esimerkiksi 37 prosenttia antoi arvosanaksi ”hyvä” ja 43 prosenttia antoi arvosanaksi ”erinomainen”, kun vastaajat arvioivat Isännöinti Ilkka Saarisen kykyä hoitaa asiat sovitulla tavalla.

Tulos viestii asiakaslupauksen onnistuneesta lunastamisesta.

Isännöintialan uudistaja

Henkilöstön tyytyväisyyttä kuvaa Isännöinti Ilkka Saarisen palkitseminen kunniamaininnalla Tampereen Nuorkauppakamarin Vuoden työnantaja 2018 -kilpailussa. Kilpailun idea on, että yritys pääsee siihen mukaan ainoastaan omien työntekijöidensä suosituksesta.

Valinnassa painottuivat työntekijöiden huomioonottaminen, kehittäminen ja motivointi sekä isännöintialan uudistaminen. Palkitsemista tukivat myös yrityksen hyvät kasvuluvut ja myönteinen vaikutus alueen talouteen.

– Ilman sitoutunutta henkilöstä ei ole mahdollista menestyä isännöintialalla, jolla asiakaslupaus on lunastettava päivittäin, Ilkka Saarinen sanoo.