Sähköautot, varsinkin ladattavat ns. hybridiautot lisääntyvät ja tuovat mukanaan kysymyksiä myös taloyhtiöissä. Niin hallitukset kuin yhtiökokoukset pohtivat, miten autojen lataamiseen taloyhtiössä pitäisi suhtautua.

Myönteinen suhtautuminen on parempi, kuin ehdottomat kiellot, sillä autoja on mielekkäintä ladata siellä, missä ne yleensä seisovat – eli kotipihoissa ja -talleissa sekä työpaikoilla.

Tässä muutamia pelisääntöjä sähköautolataamiseen:
Taloyhtiö myöntää luvan, jos sähköjärjestelmään ei todistettavasti tarvita muutoksia.

  • Osakas järjestää esikatselmuksen (sis. ehdotuksen sijoituksesta ja kytkennästä sähköverkkoon).
  • Osakas hankkii laitteen, järjestää asennuksen ja maksaa kulut. Asennuksen voi tehdä tavallinen sähköurakoitsija.
  • Pienen sähköauton latauspistoke (Type 2, jatkuva 16 A virta) asennetaan asukkaan pysäköintipaikalle nykyisen lämmitystolpan tai -pistokkeen tilalle.
  • Suuremman sähköauton (esim. Tesla) latauspistoke (Type 2, jatkuva 3 x 16 A virta, kolme vaihetta) asennetaan nykyiselle autopaikalle tai esim. lähemmäs nykyistä voimavirtapistoketta.
  • Latauslaitteen on oltava sähköautojen lataukseen tarkoitettu ja SESKO:n* suosituksen täyttävä.
  • Energiamittauksen ja -laskutuksen hoitaa latauslaite tai huoltoyhtiö/isännöitsijä.

*Sähköteknisen alan kansallinen standardointijärjestö

Lähde: Kotitalo-lehti 4/2016