Huoneistotieto.fi-palvelun suosio kasvaa. Palvelu otettiin käyttöön Isännöinti Ilkka Saarisen isännöimissä taloyhtiöissä pari vuotta sitten, ja tällä hetkellä sillä on 1280 rekisteröitynyttä käyttäjää.
Jokaiselle taloyhtiölle on perustettu palveluun omat sivut, jotka sisältävät tietoja erilaisilla käyttöoikeuksilla. Palvelun käyttäjän eli osakkaan omat yhteystiedot, mahdollisen yhtiölainan määrä sekä vastikkeiden maksuhistoria näkyvät vain käyttäjälle. Hän voi tehdä palvelussa muutoksia yhteystietoihinsa, jolloin muutokset siirtyvät saman tien myös isännöintitoimiston tietojärjestelmään.
Taloyhtiön asiakirjat -osio on kaikkien osakkaiden nähtävillä. Se on varsinainen tietopankki, joka sisältää asioita, jotka jokaisen kannattaa tietää. Sieltä löytyvät muun muassa asukas- ja osakastiedotteet, energiatodistukset, pelastussuunnitelma, teknisiä raportteja, vakuutukset sekä yhtiön talousarviot, tilinpäätökset ja yhtiökokouspöytäkirjat viime vuosilta.
Taloyhtiöosiossa on lueteltu myös kaikki kiinteistön palveluntarjoajat yhteystietoineen. Täältä voi tarkistaa, kuka huoltaa hissit, kenen vastuulla ovat ulkotyöt ja kuka onkaan taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja.
Taloyhtiön hallitukselle on tarjolla oma materiaalipankki, johon muilla osakkailla ei ole pääsyä. Siihen on koottu kaikki sopimukset palveluntarjoajien kanssa, viranomaisasiakirjoja sekä taloutta koskevia materiaaleja. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalla on oikeudet tätäkin yksityiskohtaisempaan tietoon. Hän saa nähtäväkseen muun muassa päiväkohtaista tietoa taloyhtiön tuloista ja menoista.
Asunto Oy Kotipientareen hallituksen puheenjohtaja Jarmo Korhonen otti huoneistotieto.fi-palvelun käyttöön pian sen julkaiseminen jälkeen pari vuotta sitten.
– Järjestelmä on kehittynyt kovasti ajan mittaan. Sisällöt ovat kattavia ja ne palvelevat käyttäjää hyvin, hän arvioi.
Hallituksen puheenjohtajan tiedontarve on yleensä suuri ja palvelun käyttökin siten vilkasta. Korhonen kertoo käyvänsä palvelussa jos ei nyt ihan päivittäin, niin ainakin muutaman kerran viikossa.
– Asunnon omistajana seuraan taloyhtiön ajankohtaisia asioita, esimerkiksi mitä koronaviruksen torjumisesta tiedotetaan. Saatan tarkistaa huoltosopimuksesta määrättyjä kohtia tai vilkaista pöytäkirjasta, mitä jostakin asiasta päätettiin yhtiökokouksessa.
– Tärkeintä on kuitenkin mahdollisuus seurata taloyhtiön kuluja. Hallituksen tehtävä on valvoa isännöintitoimistossa tehtävää työtä, joten tieto kulujen kehittymisestä on ihan olennaista. Tositteiden tarkastus käy näin sujuvasti tuoreeltaan, Korhonen sanoo tyytyväisenä.
Varsinkin kokousten valmistelussa palvelu on pistämätön.
– Ero entiseen on uskomattoman suuri. Kaikki tieto on tallessa yhdessä osoitteessa, aineistoja ei tarvitse enää tulostaa ja arkistoida mappeihin, eikä tositteita tarvitse noutaa isännöintitoimistosta.
Jarmo Korhonen käyttää palvelua yleensä kotitietokoneella, mutta hän on ladannut huoneistotieto.fi-sovelluksen myös puhelimeensa. Taloyhtiön tietoja voi siten halutessaan kuljettaa myös mukanaan!
Asunto Oy Kotipientareen julkisivut ja piha-alueet kunnostettiin 2016, ja kaikki remonttiasiakirjat ovat tallessa huoneistotieto.fi:ssä. – Korjaushistoria on hyvä olla tiedossa tulevaisuutta suunniteltaessa. Meillä on selvillä, mitä aiomme tehdä kymmenen vuoden aikajänteellä, Jarmo Korhonen kertoo.